dinsdag 23 januari 2018

het mannetje van de radio

Net ontving ik een enorme synchroniciteit, die zo 'sterk' was dat ik hem maar vrij letterlijk van toepassing heb verklaard op waar ik mee bezig ben en ... er dus maar meteen naar heb gehandeld.

Ik kan er niet alles van beschrijven, want bepaalde aspecten vallen wat mij betreft onder 'vertrouwelijk', maar de hoofdlijnen wel.

In verbinding met de ontwikkelingen in een gemeenschap, had ik te maken met een groepje van 6 mensen.
Eentje is daarvan mijn directe contactpersoon, maar gisterenavond kreeg ik alle 6 de namen via de e-mail toegestuurd.

Daaronder bevindt zich iemand die Victor heet, waarvan ik al wist dat hij bij een radio-omroep heeft gewerkt.

Ik was gaan slapen met de vraag :
"Welke vervolgstap heb ik te nemen, in het belang van de ontwikkelingen van die gemeenschap?"

Toen ik vanmorgen mijn computer opstartte en nporadio 2 op de achtergrond wilde hebben, viel mijn oog op die website op een berichtje. ' bijna weggegooide hit' resoneerde op het kernthema wat er in die groep speelt die juist aan een 'wonderful world' wil bouwen!
Ik zal het integraal invoegen onderaan deze post
(de link kon nog wel eens gauw ophouden te bestaan)

Dan val ik van de ene verbazing in de andere.
"What are the odds?"
Ik zal alle woorden die mij opvielen met een diepere betekenis in het licht van het contact met deze groep van een verfje 'paars' voorzien.

Als er inderdaad een boodschap inzit...... dan is dit hoe ik het op zielsniveau las:

Neem rechtstreeks contact op met Victor.
Hij begrijpt 'mij' (mij = wat natuurlijke duurzame ontwikkeling nodig heeft, hoe het werkt).
Anders dreigt 'a wonderful world' ( de gewenste en benodigde ontwikkeling' ) de kluis in te verdwijnen
(Weer) in een te klein hok gestopt te worden door wie wel  'keen' is ( keen is  Engels voor.. erg graag willen), waarvan de Nummer 1 soulster weet dat wie Keen is in dit geval, niet voldoende opgewassen is tegen de werkelijke grote krachten in de markt.

Als ik dan vervolgens deze Victor Google, om een bericht rechtstreeks aan hem te kunnen sturen, kan ik zo van zijn website zijn eigen wijsheid vissen, zijn eigen  'wonderful world songtekst', als het ware.
Daaruit blijkt, plus uit wat andere taken die hij in het dagelijks leven op zich heeft genomen.... hoezeer wij proces-ontwikkelingsvakgenoten zijn en op dezelfde 'lijn' zitten.

Wellicht heeft culturele (bedrijvigheids-) blindheid hem in de weg gestaan om zijn eigen wijsheid ook toe te passen waar het mogelijk nu het meest nodig is, ook al is het daar (juist)  'lastig'?

Je ne sais pas.
Maar met zo'n knoeper van een synchoniciteit (als zelfbenoemd sjamaan actief op deze planeet met erg weinig te verliezen)..... 'luister ik dan toch maar gewoon even naar de radio!"

Dat het bericht op 22 januari was geplaatst en ik net die middag in een boek ( Bringers of the Dawn/ brengers van de Dageraad) had gelezen dat 22 een mastergetal met bijzondere 'lading' was is al fraai.
Dat 22 dan ook nog in het artikel voorkomt, vrij opmerkelijk.

En in de achtergrond de wetenschap dat ik die middag voor €1 een mooie tweedehands spijkerbroek had gevonden, precies mijn maat.... een echte 'hit'!
Bij een zaak die bekend staat als de MAS ( spel dat eens gespiegeld.. en wat krijg je dan?.....) .

Ach.... wat er ook verder uitrolt...

een her-examen zou nuttig zijn. het is mijn aanbeveling aan de ontwikkelgroep om een kernvraag nogmaals en nu in 'voldoende' mate in lijn met de hoogste antwoorden en werkelijk methodiek van hun eigen leraar, te beantwoorden..... 

....en die leraar in hun midden.. dat ben ik niet eens in dit geval....ha, ha.

Ik fungeer momenteel kennelijk meer als een 2e corrector/ examencommissie gecommitteerde bij hun eigen examenopzet en maak ze erop alert dat hun eigen vragen, antwoorden en methodiek nogal afwijken van de door de leraar voorgestelde aanpak: de inhoud van de leerstof.
Dat kan best tot aanvaardbare resultaten leiden....
Ik check alleen even met de leraar of hij niet toch een knoeper van een nummer 1 score op het oog had, toen hij aan deze ontwikkeltaak begon?


.....What a wonderful world!

(-:


BIJNA WEGGEGOOIDE HIT: 'WONDERFUL WORLD'




DE ENIGE NEDERLANDSE NUMMER 1-HIT VAN SAM COOKE

22 januari 2018 15:32
Sommige hits waren bijna in de vergetelheid verdwenen of zelfs nooit opgenomen. De enige nummer 1-hit van Sam Cooke dankt zijn bestaansrecht aan heel veel toevalligheden.

BIJZONDERE PRESTATIE

Sam Cooke is één van de eerste soulsterren. Hij slaagt er in 1957 in om een Amerikaanse nummer 1-hit te scoren met zijn debuutsingle 'You Send Me', een prestatie die destijds voor weinig niet-blanke artiesten is weggelegd. Drie jaar later schopt hij het tot de tweede plek in de Amerikaanse Billboard Hot 100 met 'Chain Gang', dat van de nummer 1-spot wordt gehouden door 'My Heart Has A Mind Of Its Own' van Connie Francis. Datzelfde jaar verschijnt 'Wonderful World'; een nummer 12-notering in de VS, maar aanvankelijk geen hit in ons land.

DE KLUIS IN

'Wonderful World' wordt geschreven door sterproducer Lou Adler en jazzmuzikant Herb Alpert. De twee hechten weinig waarde aan het liedje, maar Cooke wil het graag opnemen. Hij maakt wat wijzigingen aan de tekst en neemt het nummer op 2 maart 1959 op, wanneer er studiotijd over is. Het is één van de laatste opnames die hij maakt voor Keen Records. Cooke is ontevreden met het platenlabel, want ondanks zijn eerdere succes denkt de zanger dat Keen niet opgewassen is tegen de geduchte concurrentie. 'Wonderful World' dreigt in de kluis te verdwijnen.

VOORAL DOORGAAN

Dankzij een voor die tijd royaal voorschot op latere inkomsten, kiest Cooke ervoor om in 1960 te tekenen bij RCA Victor. In eerste instantie blijft het gehoopte succes uit, niet in de laatste plaats omdat Keen Records nog gewoon platen van de soulzanger blijft uitbrengen. Sterker nog, 'Wonderful World' verschijnt in dezelfde week op single als het door RCA Victor uitgebrachte 'You Understand Me'. Nadat 'Wonderful World' een hit wordt in de VS, doen ook zijn daaropvolgende singles voor zijn nieuwe werkgever het aanzienlijk beter (vooral 'Chain Gang').

SPIJKERBROEKRECLAME

De Britse groep Herman's Hermits, vooral bekend van de evergreen 'No Milk Today', covert 'Wonderful World' en scoort er in de VS een grotere hit mee dan Cooke zelf. Geen van beide versies staat in de Nederlandse hitlijsten, met als kanttekening dat er nog geen officiële hitparade is wanneer Cooke's versie verschijnt. Dankzij het gebruik van de song in een spijkerbroekreclame én in de film Witness komt 'Wonderful World' in 1986 als nog op de eerste plek van de Nederlandse hitlijsten terecht. Cooke is dan al 22 jaar dood. Later is het de tune van tv-quiz Herexamen.

O ja...
een paar uur later neem ik de moeite om de video ervan te bekijken op youtube, die ook bij het radiobericht was gebruikt.
Dat is in zichzelf een grote ode aan 'synchroniciteit'.... meerdere beelden ( van vooral belangrijke keerpunten in de geschiedenis) op 12 verzie-uitzendings-schermen tegelijkertijd.
Met daarin, naast allerlei belangrijke politieke figuren, vrij duidelijk Einstein ( een zeer spiritueel atuned man) .. die wist dat je een probleem niet kan oplossen op en met hetzelfde niveau als waar het op/in is veroorzaakt.

(-:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten